Załącznik

do Zarządzenia nr 7/2024

z dnia 14 sierpnia 2024 r.


{Play}Standardy ochrony małoletnich 
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kozach

Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są różnego typu usługi świadczone przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach. Generalną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i współpracowników tutejszego Ośrodka jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik i współpracownik Ośrodka, realizując cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

§ 1. Postanowienia ogólne

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa o: 
1.    Pracowniku- należy przez to rozumień osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kozach,
2.    Współpracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy cywilnoprawnej, a także stażysta, praktykant.
3.    Dziecku – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18. roku życia,
4.    Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kozach 
5.    Ośrodku - należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kozach.

§ 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami i współpracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kozach

1. Pracownicy i współpracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Kozach mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.
2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej
3. Pracownicy i współpracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Kozach, o których mowa w pkt 1., mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
4. Pracownicy i współpracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Kozach, o których mowa w pkt 1, powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem lub współpracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.

§ 3. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego

1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik lub współpracownika Ośrodka ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego o tym fakcie w formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
2. Przekazanie informacji, o której mowa w pkt 1, powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik lub współpracownik powziął podejrzenie lub informację, a jeżeli jest to niemożliwe, to w następnym dniu roboczym. Przekazanie informacji może nastąpić także telefoniczne.
3. Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt 1 do bezpośredniego przełożonego pracownika, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury odebrania dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, a następnie jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
4. W celu poczynienia ustaleń, o których mowa w pkt 3 zwołana może być wewnętrzna komisja, składająca się z przełożonego (starszego specjalisty pracy socjalnej - koordynatora / kierownika Ośrodka), pracownika socjalnego nadzorującego teren, w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownika, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzenia małoletniego oraz w zależności od potrzeb, asystenta rodziny.
5. Jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa w pkt 3 i 4 zostanie ustalone, że zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, kierownik Ośrodka niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.
6. Obowiązki określone w pkt 1 - 5 nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, zgodnie z postanowieniami pkt 3.

§ 4. Procedura wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”

1. W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy socjalni Ośrodka mają obowiązek wypełnić formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.
2. Wypełniając formularz „Niebieska Karta – A” pracownik stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego oraz wzorów formularzy, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz „Niebieska Karta – B”.
3. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” pracownik wszczynający procedurę ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego.

§ 5. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

1. Standardy podlegają co najmniej raz na 2 lata weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności .
2. Weryfikacja dokonywana jest przez Kierownika lub osobę przez niego wyznaczoną.
3. W ramach przygotowania pracowników i współpracowników Ośrodka do stosowania standardów zaznajamia się z ich treści standardów oraz zaleca się ich przeszkolenie.
4. W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 3. sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.

§ 6. Zasady ochrony danych osobowych małoletniego

1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).
2. Pracownik/współpracownik Ośrodka ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem. 
3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
4. Pracownik Ośrodka jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka zgodnie z zakresem czynności służbowych oraz upoważnieniem otrzymanym przez Administratora Danych Osobowych.  
5. Współpracownicy pracujący w oparciu o umowy cywilnoprawne mogą mieć dostęp do danych, do których zostali upoważnienie przez Administratora Danych Osobowych zgodnie przedmiotem umowy.

§ 7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia oraz sposób dokumentowania i zasady przechowywania akt sprawy

1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Ośrodka.
2. Niezależnie od obowiązku określonego w pkt 1, Kierownik wyznacza pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizacje pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego. 
3. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Rejestr zawiera informacje m.in.: datę zgłoszenia, dane osoby zgłaszającej, imię i nazwisko, adres małoletniego, imię i nazwisko pracownika przyjmującego zgłoszenie oraz podejmującego działania. 
4. Rejestr, o którym mowa w pkt 3. przechowywany jest w siedzibie Ośrodka.
5. Kierownik wyznacza osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru, o którym mowa w pkt 3.

§ 8. Postanowienia końcowe

1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Ośrodka.
2. Wersja skrócona Standardów dla małoletnich stanowi załącznik nr 6.
3. Każdy pracownik i współpracownik przed dopuszczeniem do realizacji obowiązków związanych z małoletnimi podlega weryfikacji w sposób określony w zasadach rekrutacji określonych w załączniku nr  …...
4. W przypadku korzystania z usług podmiotów trzecich celem organizowania zajęć dla małoletnich Ośrodek wymaga, aby podmiot ten zaakceptował niniejszy dokument i zobowiązał się (w tym własnych pracowników i współpracowników delegowanych do wykonywania zadań na rzecz Ośrodka) do przestrzegania jego zapisów, w szczególności weryfikował niekaralność pracowników podejmujących się działań z małoletnimi.

Załącznik nr 1 do Standardów ochrony małoletnich - Zasady weryfikacji pracowników i współpracowników pdf
Załącznik nr 2 do Standardów ochrony małoletnich - Oświadczenie zapoznałem się pdf.
Załącznik nr 3 do Standardów ochrony małoletnich - Oświadczenie pdf.
Załącznik nr 4 do Standardów ochrony małoletnich - Oświadczenie o niekaralności pdf
Załącznik nr 5 do Standardów ochrony małoletnich - Klauzula informacyjna pdf.
Załącznik nr 6 do Standardów ochrony małoletnich - wersja skrócona pdf.